powered by Agones.gr (Στοιχημα)
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

«Γενιά των 592€ και μηδενικών επιλογών»


της Γιώτας Χατζημιχαηλίδου, Οικονομολόγου giotahatzi@gmail.com

Αν ανατρέξετε στο πρόσφατο παρελθόν σίγουρα θα θυμηθείτε τους γονείς σας να λένε δεκάδες φορές: «Να μπεις στο δημόσιο, μήνας μπαίνει μήνας βγαίνει ο μισθός σταθερός» ή «Να μπεις στο δημόσιο, να πάρεις και σύζυγο δημόσιο υπάλληλο και να ζήσετε καλά» και άλλα συναφή ζητήματα περί δημοσίου που πλέον τείνουν να αντικαταστήσουν τα όποια ενδοοικογενειακά θέματα συζήτησης υπάρχουν. Επιπλέον, θα θυμηθείτε ότι έχετε ξοδέψει μία περιουσία στέλνοντας συστημένους φακέλους σε κάθε διαγωνισμό δημόσιου φορέα, ενώ κάποιοι από εσάς θα έχετε δώσει αρκετά χρήματα για να παρακολουθήσετε μαθήματα σε ιδιωτικά φροντιστήρια για τους γραπτούς διαγωνισμούς, οι οποίοι συνέβαλαν αναμφισβήτητα στη δημιουργία της ανεξέλεγκτης «βιομηχανίας του ΑΣΕΠ», όπου λίγοι κερδίζουν και πολλοί χάνουν, με προφανή και πολλά τα οφέλη για τα φροντιστήρια.
Πριν δύο χρόνια γνώρισα τους ιδιοκτήτες ενός φροντιστηρίου της Θεσσαλονίκης το οποίο εντάσσεται στη λίστα των πιο γνωστών. Πρόκειται για έναν απόστρατο του ελληνικού στρατού ο οποίος δημιούργησε το φροντιστήριο στο όνομα της συζύγου, η οποία ήταν άνεργη για πολλά χρόνια και έλεγχε άτυπα ο ίδιος. Ο εν λόγω κύριος πρόσφατα είχε αγοράσει οικόπεδο στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης στο οποίο είχε χτίσει μία πολυτελή κατοικία, για την οποία προφανώς δεν στηρίχτηκε μόνο στη σύνταξη του απόστρατου αξιωματικού! Κάνοντας λοιπόν μία έρευνα στην αγορά της συμπρωτεύουσας, όπου λειτουργούν τα περισσότερα φροντιστήρια αυτού του είδους, θα διαπιστώσετε ότι το κόστος παρακολούθησης μαθημάτων είναι ιδιαίτερα υψηλό. Για παράδειγμα, για το γραπτό διαγωνισμό των Εκπαιδευτικών, της Εθνικής Τράπεζας, της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, του Υπουργείου Οικονομικών και άλλων διαγωνισμών το κόστος κυμαίνεται από 1.500-3.000€ πλέον των χρημάτων για παράβολα, μεταφράσεις ξενόγλωσσων πτυχίων, αγορά σημειώσεων κτλ. Ερευνώντας επίσης τα στοιχεία για την αναλογία υποψηφίων και θέσεων σχεδόν θα τρομοκρατηθείτε: στους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ Εκπαιδευτικών 2Π/2008 και 3Π/2008 η αναλογία θέσεων στους φιλόλογους ήταν 1:32, στους καθηγητές πληροφορικής ΤΕΙ 1:37, στους μαθηματικούς 1:14, στους δασκάλους 1:1, στους βιολόγους 1:15, στους καθηγητές ιταλικής γλώσσας 1:77, στους νηπιαγωγούς 1:12, στους θεολόγους 1:39, στους οικονομολόγους 1:63, στους καθηγητές ιταλικής γλώσσας 1:77 και στους καθηγητές φυσικής αγωγής ρεκόρ 1:124!
Το αποτέλεσμα μετά από κάθε αποτυχημένη απόπειρα εισαγωγής στο δημόσιο είναι κατά τραγική σύμπτωση το ίδιο για τους περισσότερους: καταλήγεις πάντα με την ίδια πικρή γεύση και την ίδια απογοήτευση ότι ίσως δεν ωφέλησαν τα τέσσερα ή και περισσότερα χρόνια σπουδών, οι ατελείωτες ώρες που καθόσουν στα ξύλινα έδρανα του πανεπιστημίου παρακολουθώντας τις παραδόσεις και τα ξενύχτια παρέα με τον πιστό σου φίλο το φραπέ διαβάζοντας για την εξεταστική. Το μόνο που μένει είναι η θλίψη και η σκέψη ότι αφού δεν τα κατάφερες να μπεις και εσύ στο δημόσιο δεν είσαι καλός και άξιος και τελικά αναρωτιέσαι «εγώ πού είμαι καλός;». Από την άλλη ακούς νυχθημερόν στην τηλεόραση να σε αποκαλούν δημοσιογράφοι και πολιτικοί «Γενιά των 592€» και αισθάνεσαι ότι κάθε φορά σε σημαδεύουν με ένα περίστροφο και εύχεσαι ενστικτωδώς το όπλο να μην έχει σφαίρες ή να εξαφανιστούν ως δια μαγείας όλοι οι δημοσιογράφοι και οι πολιτικοί!
Είναι γεγονός ότι, η οικονομική ζωή της χώρας μεταβάλλεται ραγδαία και επηρεάζει όλους τους τομείς της ζωής των Ελλήνων. Φυσικά οι πεποιθήσεις και η συμπεριφορά των νέων ανθρώπων δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη. Ίσως από φόβο για το δυσμενές οικονομικό μέλλον, ίσως από άγνοια ή ανασφάλεια, ίσως ακόμη και από τα απαισιόδοξα μηνύματα που μας «χαρίζουν» καθημερινώς οι άρχοντες αυτής της χώρας. Η ελληνική πολιτεία αντί να βάζει στους νέους ταμπέλες του τύπου «Γενιά των 592€» πρέπει να προτείνει εναλλακτικές επιλογές. Κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση αντί να βολιδοσκοπούν οι μεν του δεν με διάφορες κατηγορίες, πρέπει να κάνουν ουσιαστικές προτάσεις για τα προβλήματα της νεολαίας, να κάνουν ουσιαστικό και εποικοδομητικό διάλογο. Να βοηθήσουν τους νέους από το σχολείο ακόμη να κάνουν επαγγελματικές επιλογές που να ανταποκρίνονται στη σύγχρονη Ελλάδα. Να εντάξουν πρότυπα επαγγελματικά παίγνια στις σχολικές αίθουσες, ώστε οι νέοι να γνωρίσουν καλύτερα σύγχρονα επαγγέλματα που έχουν προοπτικές στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.
Κάνοντας λοιπόν μία αξιολόγηση των όποιων ευκαιριών και απειλών υπάρχουν στην τρέχουσα περίοδο ας δραστηριοποιηθούμε. Ας κάνουμε μία επαγγελματική επιλογή πιο αισιόδοξη, η οποία θα μας γεμίζει όνειρα και θα μας προσφέρει τη δυνατότητα να ξεδιπλώσουμε το μακρύ κατάλογο των εκπαιδευτικών προσόντων που έχουμε αποκτήσει και επεκτείνουμε συνεχώς. Ας μην αφήσουμε κανέναν να μας κάνει να πιστέψουμε ότι επειδή δεν μπήκαμε στο δημόσιο δεν είμαστε άξιοι. Ας μην αφήσουμε κανέναν να εκμεταλλευτεί τα όνειρά μας αγοράζοντας με τα λεφτά της οικογένειάς μας οικόπεδο σε πολυτελή συνοικία και προπάντων ας μην εγκαταλείψουμε την προσπάθεια για μία καλύτερη ζωή, όπως τη ζούμε όταν ξαπλώνουμε στο κρεβάτι και κλείνουμε τα μάτια, σε ένα κόσμο ουτοπικό όπου κάθε νέος εργάζεται και απολαμβάνει τα αγαθά της δικαιοσύνης και της ισότητας χωρίς να τον εκμεταλλεύονται και να του ζητούν να καταβάλλει όλο και περισσότερη προσπάθεια.
Ας στείλουμε λοιπόν ένα ηχηρό μήνυμα, ότι το μέλλον της ελληνικής νεολαίας βασίζεται στη στήριξη φορέων και πολιτείας. Ας δραστηριοποιηθούμε και ας απαιτήσουμε ένα καλύτερο μέλλον για εμάς και τις οικογένειές μας. Εν τέλει, είναι δικαίωμά μας να ζήσουμε καλά και υποχρέωσή μας να το διεκδικήσουμε. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...