powered by Agones.gr (Στοιχημα)
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Ayrton Senna da Silva

Σε λίγες ημέρες συμπληρώνονται 16 χρόνια απο εκείνη την καταραμένη Πρωτομαγιά στην πίστα της Imola

In Memoriam

Ayrton Senna da Silva
In Life Unbeatable - In Death Irreplaceable

Kάθε 100 χρόνια, ο Δημιουργός έχει πραγματικά κέφια και προικίζει μερικούς ανθρώπους με το απόλυτο των ικανοτήτων. Η συσσώρευση πολλών ικανοτήτων σε ένα άτομο είναι αυτό που το καθιστά ξεχωριστό, μεμονωμένη περίπτωση και, εν τέλει, φαινόμενο. Αν ανατρέξει κάποιος σε διάφορες αθλητικές ή καλλιτεχνικές δραστηριότητες του ανθρώπου, θα συναντήσει πολλά φαινόμενα.


Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός το συνάντησε αυτό αρχικά στο πρόσωπο του αείμνηστου Αϊρτον Σένα. Του πιλότου της Formula 1, ο οποίος χρόνο με το χρόνο γινόταν ακόμα καλύτερος στις επιδόσεις του, διόρθωνε τις όποιες μικρές «ατέλειές» του και στο τέλος, έφτασε στο σημείο να είναι μοναδικός. Σε ένα σπορ ιδιαίτερα επίπονο και απαιτητικό, ο Αϊρτον Σένα κατάφερε να το ξεπεράσει. Εγινε συνώνυμο του αλάθητου, των χωρίς όρια ικανοτήτων. Ολα τα παραπάνω, η μοναδικότητα αυτοσυγκέντρωσης στις πίστες, ο ισχυρός του λόγος έξω από αυτές αλλά και η οδηγική του τελειότητα δημιούργησαν το «φαινόμενο Σένα»...
Ο άνθρωπος πίσω από το «φαινόμενο»
Σίγουρα, ως χαρακτήρας ο Αϊρτον Σένα δεν ήταν εύκολος... Απαιτητικός, αντικομφορμιστής, δύσκολα χαριζόταν σε όποιον προσπαθούσε να τον αντιμετωπίσει με σαθρά επιχειρήματα. Αμεσος, απότομος, αλλά και δίκαιος. Κράτησε, ακόμα και τις μέρες που ήταν διάσημος, μια μικρή παρέα φίλων του και δεν είχε και ιδιαίτερη ζέση να δημιουργήσει νέα κάστα μέσα από τους αγώνες. Είναι παροιμιώδης η απάντηση σε ερώτηση δημοσιογράφου, σχετικά με τις όχι καλές (χειρότερες και από τυπικές, είναι η αλήθεια) σχέσεις του με τον ομόλογό του στη McLaren, Αλέν Προστ: «Στη Formula 1 ήρθα για να κερδίσω πρωταθλήματα και όχι για να κάνω φίλους», είχε πει.
Μεθοδικός, με τεράστια ικανότητα αυτοσυγκέντρωσης, λιγομίλητος, χαμογελούσε λίγο και ξεκαρδιζόταν ελάχιστα.
Ηταν και αρκούντως ξεροκέφαλος. Ισως να ήταν και αυτό που του στοίχισε τη ζωή. Πώς αλλιώς να εξηγηθεί το γεγονός ότι, προκειμένου να καταστήσει το μονοθέσιό του ευκολοδήγητο, ζήτησε -κατά τις πληροφορίες της εποχής- να του μειώσουν το πάχος της κολόνας του τιμονιού...
Η απώλεια
Βρέθηκε το 1994 στην Williams προερχόμενος από τη ΜcLaren, με την οποία και είχε κερδίσει τρία πρωταθλήματα. Πήγε εκεί γιατί πίστευε ότι πήγαινε στην καλύτερη ομάδα. Ομως, οι κανονισμοί που είχαν αλλάξει εκείνη τη σεζόν, δεν του επέτρεψαν να οδηγήσει το εκπληκτικό μονοθέσιο της Williams. Προσπαθούσε να το βελτιώσει. Σε μια απονενοημένη κίνηση, ζήτησε από τους τεχνικούς της ομάδας να κόψουν(!) την κολόνα του τιμονιού, να τη μειώσουν σε πάχος και να την κολλήσουν. Ηταν κι αυτή που του αφαίρεσε τη ζωή, πριν από ακριβώς 16 χρόνια, την Πρωτομαγιά του 1994, όταν έσπασε και άφησε το αυτοκίνητο ακυβέρνητο στην έξοδο της στροφής Tamburello στην πίστα της Ιμολα, με αποτέλεσμα να καρφωθεί στον προστατευτικό τοίχο. Ενα θραύσμα από την εμπρός δεξιά ανάρτηση διαπέρασε το κράνος του Αϊρτον Σένα και του δημιούργησε σοβαρότατες κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Μεταφέρθηκε αμέσως με ελικόπτερο στο νοσοκομείο της Μπολόνια. Λίγες ώρες αργότερα, ανακοινώθηκε ο θάνατός του.
Οι δικαστικές έρευνες που ακολούθησαν από την ιταλική Δικαιοσύνη λίγο βοήθησαν στην ανεύρεση μιας αληθοφανούς εξήγησης, σχετικά με το τι ήταν αυτό που οδήγησε στο θάνατο τον Αϊρτον Σένα. Κάπου ανάμεσα σε πολιτική, ενστάσεις και διπλωματία χάθηκε και η ουσία. Οπως γίνεται σχεδόν πάντα...
Obrigado Ayrton!
Ευχαριστώ! Αυτή είναι η λέξη που κυριαρχούσε κατά τη νεκρώσιμη πομπή από εκατοντάδες χιλιάδες απλούς ανθρώπους, που τον συνόδευσαν στην τελευταία του δημόσια πορεία. Ενα ευχαριστώ για τα όσα είχε κάνει για τη Βραζιλία, αλλά και για όσα θα έκανε στο μέλλον, άσχετα αν ο ίδιος δεν πρόλαβε. Η αδελφή του, Βίβιαν, προεδρεύει σήμερα ενός φιλανθρωπικού μη κερδοσκοπικού ιδρύματος, το οποίο φέρει το όνομα του Σένα. Σκοπός αυτού του ιδρύματος, που ίδρυσε η οικογένειά του κατά την επιθυμία του αείμνηστου Αϊρτον, είναι η βοήθεια 400.000 παιδιών της Βραζιλίας, ώστε αυτά να μορφωθούν και να ξεφύγουν από την εγκληματικότητα που μαστίζει αυτές τις τρυφερές ηλικίες.
Ομως, ο Αϊρτον Σένα με το θάνατό του άφησε μια σπουδαία κληρονομιά και στη Formula 1. Αναφερόμαστε στην ασφάλεια των μονοθεσίων και στις βελτιώσεις που έγιναν στις πίστες. Τα πάντα γύρω από τον τομέα αυτό, μετά την Πρωτομαγιά του 1994, επανεξετάστηκαν και η δήλωση του προέδρου της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA), Μαξ Μόσλι, είναι καταλυτική: «Είναι σίγουρο ότι τα συμβάντα στην Ιμολα το 1994 συνέτειναν τα μέγιστα ώστε η ασφάλεια να είναι η υπ' αριθμόν ένα προτεραιότητα στη Formula 1».
Αν δούμε ανατριχιαστικά ατυχήματα στο πρόσφατο παρελθόν της F1, που δεν είχαν το ίδιο τραγικό αποτέλεσμα, εύκολα μπορούμε να αντιληφθούμε ότι η θυσία του Αϊρτον δεν πήγε χαμένη...
Η αγωνιστική καριέρα του Σένα
Ο Αϊρτον Σένα γεννήθηκε στις 21 Μαΐου 1960 στο Σάο Πάολο. Αρχισε την αγωνιστική του καριέρα από τα καρτ, το 1983 κέρδισε το Βρετανικό πρωτάθλημα F3 και έκανε το ντεμπούτο του στη Formula 1 το 1984, στην ομάδα της Τoleman. Την επόμενη χρονιά πήγε στη Lotus-Renault, με την οποία κέρδισε έξι αγώνες στις επόμενες τρεις σεζόν. Το 1988 πήγε στη ΜcLaren, με την οποία κέρδισε το πρώτο του πρωτάθλημα, κάτι που επανέλαβε το 1991 και το 1992. Συνολικά πήρε μέρος σε 161 Grand Prix, κέρδισε 41 νίκες ενώ σημείωσε 65 pole positions (πρώτες θέσεις σε εκκινήσεις).
Η Πρωτομαγιά έχει βαφτεί στο πέρασμα των χρόνων με πολύ αίμα. Πέρα από το γεγονός της διεκδίκησης του οκταώρου από τους εργαζομένους, η μοίρα ήρθε αντιμέτωπη με έναν μύθο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, τον Ayrton Senna. Ο Βραζιλιάνος πιλότος, ίσως ο κορυφαίος οδηγός αγώνων στην ιστορία της Formula 1 έχασε την ζωή του μετά από το περίφημο πλέον δυστύχημα στην πίστα της Ιμολα την 1η Μαΐου του 1994 και το contra.gr θυμάται...

Ονειρική αρχή, παραμυθένια πορεία, εφιαλτικό τέλος
Η καριέρα του στην Formula 1 διήρκησε μόλις 10 χρόνια και όμως κατάφερε να βρεθεί 80 φορές στο podium, πανηγυρίζοντας 41 νίκες. Αλλαξε 4 ομάδες συνολικά, τρέχοντας κατά σειρά με Toleman, Lotus, McLaren και τη μοιραία Williams. Από το 1984 έως το 1994 κατέκτησε 3 παγκόσμιους τίτλους, συγκεντρώνοντας συνολικά 610 βαθμούς, ενώ βρέθηκε στην pole position σε 65 αγώνες.
Ο πρώτος αγώνας της καριέρας του διεξήχθη το 1984 στο Grand Prix της Βραζιλίας, η πρώτη του νίκη ήρθε το 1985 στην πίστα της Πορτογαλίας. Η πορεία του ήταν ανοδική, κερδίζοντας σταδιακά την καταξίωση και την αποδοχή του κόσμου, το τέλος όμως εντελώς απροσδόκητα ήρθε να μπει στην πίστα του Σαν Μαρίνο, την Ιμολα, το 1994.
Κάτι του έλεγαν... οι οιωνοί
Ο αγώνας της Ιμολα ήταν ο τρίτος της χρονιάς, αλλά ο Senna δεν είχε καταφέρει να τερματίσει στους δύο προηγούμενους και πριν την έναρξη του Grand Prix ο Βραζιλιάνος πιλότος είχε ξεκαθαρίσει πως η συγκεκριμένη κούρσα θα αποτελέσει την αρχή για την πορεία προς την διεκδίκηση του τίτλου. Τελικά το μονοθέσιο του Senna τοποθετήθηκε για 65η και… τελευταία φορά στην pole position, αλλά δύο σημαντικά γεγονότα τον έκαναν να είναι ιδιαίτερα αναστατωμένος.
Οιωνός πρώτος: Ο νέος τότε στην Formula 1 και συμπατριώτης του Senna, Rubens Barrichello, είχε εμπλακεί σε σοβαρό ατύχημα, το απόγευμα της Παρασκευής, γεγονός που τον απέτρεψε να συμμετάσχει στον αγώνα.
Οιωνός δεύτερος: Την επόμενη μέρα ο Αυστριακός Roland Ratzenberger, σκοτώθηκε στις κατατακτήριες δοκιμές.
Οι τελευταίες στιγμές του Senna και η... ειρωνεία
Ο Senna πέρασε το τελευταίο του πρωινό συναντώντας τους υπόλοιπους οδηγούς. Μετά από το δυστύχημα του Ratzenberger, ο 34χρονος οδηγός σαν πιο έμπειρος πήρε την ευθύνη να δημιουργήσει και παράλληλα να ηγηθεί της Grand Prix Driver’s Association, με σκοπό την μεγαλύτερη ασφάλεια των οδηγών. Τελικά, όλοι οι πιλότοι συναποφάσισαν να διεξαχθεί κανονικά ο αγώνας, αλλά σε συνέχεια των οιωνών και των προειδοποιήσεων ο αγώνας διεκόπη λόγω ενός ατυχήματος στη γραμμή εκκίνησης.
Η αρχή του πρόωρου τέλους
Στην επανέναρξη ο Senna με πολύ γρήγορο ρυθμό κατάφερε να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις με ταχύτερο τον τρίτο γύρο και από πίσω του τον καταδίωκε ο Michael Schumacher. Εκείνη την στιγμή ο Senna έμπαινε στην στροφή Tamburello με 217χλμ./ώ. Το μονοθέσιο του ήταν αδύνατο να συγκρατηθεί στην πίστα με αποτέλεσμα να πέσει πάνω στο τοίχο, κόβοντας απότομα το νήμα της ζωής σε έναν πραγματικό θρύλο. Ο Sid Witkins ήταν ο άνθρωπος που μαζί με το υπόλοιπο ιατρικό επιτελείο τον έβγαλαν από την σμπαραλιασμένη Williams, λίγο πριν μεταφερθεί στο νοσοκομείο της Μπολόνια, εκεί όπου και διαπιστώθηκε ο θάνατος του 34χρονου Senna.
Η τελευταία... κούρσα
Ο θάνατος του Senna, όπως ήταν φυσικό επακόλουθο, συγκλόνισε όλο τον κόσμο, με την κυβέρνηση της Βραζιλίας να τον θεωρεί ως εθνική τραγωδία. Την μέρα της κηδείας του 3.000.000 κόσμος βρέθηκε στους δρόμους ως απόδειξη λατρείας και σεβασμού που έτρεφαν στο πρόσωπο του δικού τους Senna. Στην αποχαιρετιστήρια τελετή βρέθηκαν όλες οι σημαντικές παρουσίες της Formula 1, όπως ο Alain Prost και o Damon Hill, ενώ οι απουσίες που ξεχώρισαν ήταν αυτές των προέδρου της FOM, Bernie Ecclestone (σ.σ. η οικογένεια του Senna του απαγόρεψε να παραβρεθεί στην κηδεία), και του προέδρου της FIA, Max Mosley, ο οποίος πήγε στην κηδεία του άλλου θανόντος οδηγού, στην Αυστρία.
"Πήγα στην κηδεία του επειδή όλοι πήγαν στου Senna. Πίστευα ότι ήταν σημαντικό να πάει κάποιος στην δική του", ήταν τα λόγια του Max Mosley, σε ερώτηση που του έγινε για την απουσία του.
Σε ένδειξη σεβασμού προς τον Senna και τον Ratzenberger, στο επόμενο Grand Prix του Μονακό οι δύο πρώτες θέσεις της pole position έμειναν κενές, με τις σημαίες της Βραζιλίας και της Αυστρίας να παίρνουν την θέση των μονοθεσίων. Μία άλλη τιμή για τον αξέχαστο Senna από την Βραζιλία ήρθε όταν ο αυτοκινητόδρομος που συνδέει το αεροδρόμιο του Σάο Πάουλο με το τούνελ που οδηγεί στο κέντρο της πόλης πήρε το όνομά του (σ.σ. "Avenida Ayrton Senna").
Μετά από 16 χρόνια του θανάτου του Ayrton Senna άπαντες θυμούνται τα κατορθώματα του στις πίστες, ο επίλογος του γράφτηκε με χρυσά γράμματα, σε μαύρο φόντο και μία μόνο λέξη θα μπορούσε να τον χαρακτηρίσει... θρύλος.
http://www.contra.gr/

O Άιρτον Σένα ήταν ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα που πέρασαν ποτέ από τη Φόρμουλα 1. Aν και πολλές φορές το «επιθετικό» στυλ της οδήγησής του ήταν ενοχλητικό για τους συναθλητές του, κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει τις εξαιρετικές οδηγικές του ικανότητες, που χρόνο με το χρόνο γίνονταν μάλιστα όλο και καλύτερες. Aν το αυτοκίνητο μπορούσε να ακολουθήσει τον ξέφρενο ρυθμό του, ο Σένα ήταν πρωταθλητής.
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΒΒΑΘΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...